Запах рідної землі
01.08.2025
Коли я, беручи інтерв’ю для журналу «Упаковка», спитав у свого колеги по пакувальному цеху: «Що повернуло Вас додому після майже 10 років навчання та роботи в інших країнах і зрештою привело до професії, пов’язаної з упаковкою?», то у відповідь отримав: «Запах рідної землі!». Під час нашої годинної розмови одразу відчув, наскільки правильно ці слова характеризують увесь життєвий шлях мого співрозмовника.
Ми познайомилися наприкінці 2022 р. в Познані на черговій виставці Taropak. Кілька хвилин обміну думками про упаковку та життя у сфері упаковки переконали мене в необхідності розповісти про його шлях у пакуванні, про 31-річний досвід створення й розвитку потужної пакувальної компанії та управління нею. Проте тоді не судилося, робочі справи та обставини воєнного стану в Україні відклали нашу зустріч майже на три роки. І от нарешті всі домовленості підтверджено, і моє авто після півторагодинної поїздки за маршрутом Київ — Фастів перетинає прохідну фабрики паперового паковання Univest для зустрічі з генеральним директором Володимиром Кудряшовим.
Валерій Кривошей, к.х.н.
— Давайте спочатку. Звідки родом Володимир Кудряшов?
— Місто Фастів, Київська область. Тут же пішов у школу. Мої батьки — звичайні люди: мама працювала економістом, тато — на залізниці. В нашій родині завжди хотіли, щоб діти добре вчилися, щоб через нові знання могли отримати нові емоції, нові можливості, нове життя. Тому я завжди навчався із задоволенням, отримуючи відмінні оцінки.
— Які мрії займали Вас у той час?
— У шкільні роки я хотів мати трохи інше життя, ніж мають мої однокласники чи інші люди, з якими довелося контактувати. Я мріяв подорожувати, можливо, навіть жити та працювати не в Україні, спілкуватися із цікавими людьми, займатися тим, що мені подобається, працювати десь у великій компанії. Пам’ятаю, як у шкільному творі на тему «Ким я хочу стати» написав: «Я хочу стати успішною людиною в Україні».
Але тоді я ще не знав, ким буду. Якось мені показали фото однієї людини на фоні Біг-Бена, і після цього я вирішив стати перекладачем. Спочатку хотів вступати до Київського університету, але став студентом Військового інституту Міністерства оборони СРСР. П’ять років навчання — і я військовий перекладач: перша мова в мене англійська, друга — індонезійська. Після цього два роки працював в Африці перекладачем. Мені пропонували ще залишитися, але я не захотів. Були інші бажання та плани, і я повернувся до рідного Фастова.
— І хто Вас покликав додому?
— Запах рідної землі.

— Володимире, і все ж таки: як обирали професію? Чим бажали займатися та як починався професійний шлях?
— Мені завжди цікаві були маркетинг і реклама. Коли працював за кордоном, займався військовим маркетингом, ми збирали різну інформацію по шматочках, аналізували її та отримували загальну картину. Мені це дуже сподобалося.
Після повернення вже в зовсім іншу країну (на календарі якраз був 1991 р.) я звільнився з армії та почав працювати в АТ «Украгробізнес» керівником відділу маркетингу. Ми збирали інформацію, обробляли її, готували звіти та пропозиції з розвитку бізнесу, розробляли програми просування продукції та ін.
— Коли Ви вперше як споживач звернули увагу на упаковку?
— Пам’ятаю, як у дитинстві за дорученням мами ходив із бідончиком по молоко й сметану. Збирали з хлопцями етикетки від жуйок та ховали їх у так звані «секрети». Але ніхто тоді не звертав якоїсь особливої уваги на упаковку, як тепер.
— Володимире, що для Вас означає упаковка і на що Ви особисто звертаєте увагу як споживач продукції?
— Як для споживача упаковка для мене — це можливість безпечно та із задоволенням споживати якісно збережені харчові продукти та напої, вживати ліки, користуватися побутовими товарами. Я хочу бути здоровою людиною, хочу купувати продукти в якісній упаковці, яка дозволить мені куштувати їх незіпсованими. І що важливо — я прагну, щоб здоровими були наші майбутні покоління.

— Univest цього року відзначив 31-річчя. Як і коли Ви зустрілися з ним?
— Ця зустріч відбулася в 1994 р. Тоді я працював в американській компанії «Монсанто», займався питаннями реклами та маркетингу. Але мені хотілося робити щось інше, ніж те, що я робив. Знову вийти за межі. І я запропонував Клаусу Ріфарту, на той час моєму керівнику, який пізніше став моїм партнером, створити компанію, яка б надавала послуги в галузі рекламного й поліграфічного забезпечення компаніям, що працюють у сегменті агробізнесу. Так з’явився Univest.
— Що сьогодні являє собою Univest?
— Univest — це фабрика паперового паковання, яка створює стійкі, безпечні та екологічні пакувальні рішення для харчової промисловості. Це сучасний виробничий комплекс, який об’єднує виробництво, технічний центр, склади, офісні приміщення та логістичний термінал.
Прямі поставки сировини та матеріалів від виробників-постачальників, сучасне обладнання та досвідчений персонал дають змогу створювати для клієнтів оптимальні умови співпраці. Наша продукція постачається сотням замовників в Україні та експортується у 18 країн Європи.
Свого часу ми починали з друку рекламної продукції, потім були одним із лідерів із виробництва книжково-журнальної продукції в Україні. Накопичені за понад 31 рік технології виробництва з попередніх напрямів бізнесу, величезний досвід персоналу стали більш ніж у пригоді для нашого теперішнього основного напряму — виробництва паковання для фастфуд-сегменту.
Через те продукція Univest, на нашу думку, іноді значно відрізняється в кращий бік від аналогічної продукції «колег по цеху». І це підтверджують наші численні перемоги на багатьох українських та міжнародних форумах і конкурсах за останні роки.
Усі податки ми сплачуємо безпосередньо по місту розташування підприємства, де живе абсолютна більшість наших співробітників. Так, ми є платником №1 серед комерційних підприємств Фастівської територіальної громади.

— Володимире, кілька слів про Univest у воєнний час: проблеми, рішення, плани, дії.
— Найгостріша проблема — це, безумовно, дефіцит персоналу. Ще хвилює професійний рівень людей, які до нас приходять. Тому ми дуже активно займаємося навчанням та підвищенням кваліфікації наших кадрів. І є дуже багато планів щодо вдосконалення процесу навчання як у самому Univest, так і в колаборації з навчальними закладами Київщини.
Попит на нашу продукцію сьогодні дуже динамічний, але й суперечливий. Всі інші проблеми ми вирішуємо, зокрема й отримання кредитних ресурсів для впровадження інноваційних пакувальних рішень у рамках розвитку нових можливостей виробництва.
— Сьогодні багато говорять про сталий розвиток. Що це означає для фабрики?
— Для нас це баланс між економічним зростанням, захистом довкілля й соціальною відповідальністю. Ми стали більш екологічними та відповідальнішими. Ми плануємо мати більш глибоку переробку сировини, ніж зараз. Це дасть можливість створювати нові продукти, безпечні для довкілля та для тих, хто їх використовує. До того ж при виробництві вони потребуватимуть менше матеріальних та енергетичних ресурсів.
Як соціально відповідальна компанія, ми є активними членами Фастівської ОТГ. Беремо активну участь у соціальних програмах та фондах як для наших співробітників, так і для мешканців громади. Ми є засновниками благодійного фонду «Фастівчани», вже майже 20 років постійно допомагаємо тим, хто цього потребує найбільше: місцевій лікарні, навчально-реабілітаційному центру, співпрацюємо з українськими фондами Save Ukraine і «Таблеточки», «Фундацією Дім Рональда Макдональда в Україні», купуємо реабілітаційні комплекти, які передаємо в шпиталі для захисників та захисниць. Усі наші соціальні проєкти сфокусовані на громаду, де проживає більшість працівників. Звісно ж, ми допомагаємо Збройним силам — це вже опція за замовчуванням. 16 % від загальної кількості персоналу фабрики зараз в армії. Хтось уже повернувся, хтось іще служить. Четверо наших співробітників, на жаль, загинули, захищаючи Україну. Це невиправний біль.
— На сайті компанії написано: мінімізувати негативний вплив на довкілля та зменшити кількість відходів. Які ваші плани та здобутки в цьому напрямі?
— За останні кілька років ми впровадили внутрішню систему сепарації відходів та співпрацюємо з багатьма компаніями, які займаються збиранням відходів, і виробниками, які використовують технологічні відходи нашого підприємства як кондиційну сировину для свого виробництва: папір, пластикова стрічка тощо. А на державному рівні має бути, так би мовити, recycling alliance. Тобто альянси між виробником, як ми, споживачем, як наші клієнти, а також переробними підприємствами. Зі свого боку ми виконуємо свою місію — виготовляти інноваційну упаковку, придатну до переробки. Але на рівні країни повинна діяти на основі закону система розширеної відповідальності виробника із роздільним збиранням та сортуванням пакувальних відходів.
Ми плануємо збільшити виробництво продукції без вмісту поліетилену (plastic free) до 25 % від всього обсягу реалізованої продукції. Ми встановили системи рекуперації повітря, що дозволить нам зменшити використання газу та електрики. Зараз уже маємо сонячні електростанції потужністю більш ніж 1 МВт. До 2027 р. плануємо виготовляти майже 90 % усієї продукції з використанням електроенергії з відновлюваних джерел. А частку виробничих відходів, придатних до переробки, збільшимо до 85 %.
— Які найближчі інноваційні проєкти чекати ринку від Univest?
— Перш за все ми фокусуємося на початку виробництва інноваційної упаковки на основі паперу та картону з бар’єрним покриттям — як екологічній альтернативі поліетилену. Univest — єдина компанія в Україні та одна з небагатьох у Європі, яка має таку технологію та власне обладнання для нанесення такого покриття на картон.
До кінця цього року ми запускаємо промислове виробництво кришок із пресованої целюлози, які, маємо надію, із часом повністю замінять пластикові кришки для напоїв у фуд-індустрії. Зараз у нашому асортименті — широкий вибір рішень для сегменту food to go (на виніс, із собою): паперові стакани, тримачі та кришки до них, салатники, бургер-бокси, контейнери, паковання для картоплі фрі. Для сегменту food service (виробники) ми виготовляємо відра для морозива, чаші для локшини швидкого приготування.
Серед наших замовників — провідні світові мережі ресторанів швидкого харчування, національні та міжнародні супермаркети, авіалінії, а також мережі автозаправних станцій. Ми активно розвиваємо експортний напрям і ставимо перед собою чітку мету: протягом 3–4 років довести частку експорту до 50–60 %.
— Чим генеральний директор пишається найбільше з того, що зробив у своєму житті?
— Це моя сім’я. У нас із дружиною дорослі та самостійні діти, якими ми дуже пишаємось. У професії пишаюся командою, яка наполегливо працює та розвиває бізнес, пишаюся тим, що ми єдина компанія, яка за роки незалежності щось побудувала «з нуля» у моєму рідному місті Фастові. Це не жарт. Зараз у нас 20 тис. м2 виробничих площ під одним дахом, на яких ми виробляємо різноманітні види пакувальної продукції. Збудували також логістичний комплекс на 5 тис. м2. Компанії в складі групи Univest, за різними показниками, сьогодні є лідерами національного рівня у своїх сферах діяльності.

— Порівняйте свої дитячі мрії з тим, ким Ви стали і що Ви вже зробили.
— Чесно кажучи, вперше за 30 років мені ставлять таке питання. І вперше спробую на нього відповісти. Я ніколи не знав напевне, ким буду. Тим більше — що очолюватиму компанію, яка об’єднує сотні людей. Але я точно знав: моє життя буде насиченим. Я вірив, що вийду за межі свого середовища, що зможу стати успішним, заможним — у рідній Україні. І що зможу подорожувати, відкривати світ.
Я ніколи не мріяв саме про цей бізнес: про те, що керуватиму компанією, яка виготовляє упаковку. Але це справді дивовижно. Упаковка — це не просто матеріал. Це простір, у якому бізнес і користь для людини зливаються в одне. Це предмет, що формує враження, зберігає важливе, передає цінність.
У нас ще є кроки, які потрібно зробити. Є деталі, які потрібно добудувати. Нам ще бракує кількох «цеглин» у бізнес-екосистемі Univest, щоб створити повністю замкнутий цикл: від розробки до виробництва та реалізації сучасної, екологічної продукції. Але ми це зробимо. І тоді станемо чемпіонами українського ринку, і не тільки. Далі буде…
— Володимире, дуже дякую за цю зустріч і таку цікаву розмову. Я пишаюся всім, що побачив і почув. Ваш особистий досвід і результати роботи колективу — гарний приклад для молодого покоління українців, які вибирають свій професійний шлях.
Univest:
✔ Цілодобове виробництво 24/7
✔ Власний виробничий комплекс і логістичний центр (4 га, м. Фастів)
✔ 350+ фахівців
✔ 1 млрд+ паперових стаканів щороку
✔ Прямі поставки сировини та матеріалів
✔ Експорт у 18 країн світу
office@univest.ua
+38 044 494 0903
м. Фастів, вул. Поліграфічна, 10